Linie Air France wycofały w ostatnich dniach swojego najstarszego airbusa A321-111 (F-GMZA). Był to także jeden z najstarszych latających A321 na świecie. Informację o tym fakcie, za pośrednictwem portalu LinkedIn, przekazał Matthieu Chantepie, zastępca kierownika floty A320 w Air France.
Ostatni komercyjny lot z pasażerami airbus A321-111 o znakach rejestracyjnych F-GMZA (MSN 498) wykonał 26 września na trasie z Tuluzy do Paryża (AF7417). Natomiast 12 grudnia br. A321 wykonał swój ostatni lot z paryskiego lotniska Charles de Gaulle w barwach Air France, kończąc tym samym niezwykle długą i imponującą karierę trwającą ponad 31 lat. Maszyna tego dnia została przebazowana na lotnisko Tarbes (LDE), gdzie prawdopodobnie zostanie wkrótce rozebrana.
A321 swoją służbę rozpoczął w 1994 r. w barwach linii Air Inter, potem latał jako Air Inter Europe, a po fuzji francuskich przewoźników w 1997 r. kontynuował operacje jako część floty Air France. Pierwszy lot techniczny maszyna wykonała 10 czerwca 1994 r. i była wyprodukowana jeszcze jako wersja -111. Napędzały ją dwa silniki CFM 56, a na pokład w barwach Air France zabierała 212 pasażerów. Według informacji przewoźnika, samolot zgromadził w tym czasie ponad 55 tys. godzin nalotu oraz około 56 tys. cykli (startów i lądowań).
A321 o rejestracji F-GMZA był najstarszym samolotem pozostającym w czynnej służbie Air France, a jednocześnie jednym z najstarszych egzemplarzy airbusa A321 nadal eksploatowanych na świecie. Jego wycofanie symbolizuje koniec pewnej epoki w historii europejskiego lotnictwa i stanowi świadectwo niezawodności oraz trwałości konstrukcji wąskokadłubowych Airbusa.
Obecnie najstarsze A321 na świecie posiada grupa Lufthansa. Ich średni wiek to 30 lat, a najstarsze z nich to te o rejestracji D-AIRA i D-AIRH, które latają już ponad 32 lata.
Flota Air France
Obecnie flota przewoźnika składa się z 226 samolotów: 50 airbusów A220-300, czterech A318, trzech A319, 36 A320, dwóch A321-100, 10 A321-200, ośmiu A330-200, 40 A350-900, 18 boeingów B777-200ER, 43 B777-300ER, dwóch B777F oraz 10 B787-9 Dreamliner. Przewoźnik oczekuje na dostawę 64 airbusów: 48 A350-900, trzech A350F, trzech A350-1000 oraz 10 A220-300. Natomiast flota regionalnego Air France HOP składa się z 39 embraerów: 13 E170 oraz 26 E190.